Aasia minu südames. Kokyo Hatanaka. Jaapani traditsiooniline nihonga-maal
Jaapani kunstniku Kōkyō Hatanaka näitus „Aasia minu südames. Jaapani klassikaline maal nihonga”
Meid ennast ei ole puhtal kujul üldse olemas. Kõik meis ja meie ümber on seoste ja mõjutuste tulemus.
Kōkyō Hatanaka
Kokyo Hatanaka (s 1947) on mitmekülgne kunstnik, kes on pühendunud peamiselt traditsioonilise jaapani stiilis maali (nihonga) harrastamisele. Lisaks loometööle tegeleb ta ka nihonga esteetika ja ajaloo uurimisega. Kunstniku ja ajaloolase haridusega professor Kōkyō Hatanaka töötab Kyōto kunsti- ja disainiülikoolis kaasaegse nihonga õppejõuna. Ta on avaldanud arvukalt kunstiteaduslikke töid ning kirjutanud mahuka kaheosalise nihonga-õpiku „Nihonga wo manabu” (I, 1997; II, 1999).
Tema tööd, sügavamõttelised ja üldistavad inimhinge uurimused, on kantud budistlikust maailmatunnetusest. Kōkyō Hatanaka maalid võluvad oma lakoonilise kujundi, sümbolistliku tundeintensiivsuse, nihonga’le omase värvipeenuse ja sumeda läbikumavusega. Hatanaka visuaalselt lihtsatesse, kuid äärmiselt peenelt viimistletud töödesse on alati kätketud sõnum. See on ajatuks lahustunud hetk – kirgas ja intensiivne. Palve, mis jõuab vaatajani idamaade kunstis nii oluliseks peetud puhta ilu kaudu. Kunstnik on ise öelnud: „Piltide maalimine on mulle justkui küsimuste esitamine oma enese elu kohta. … Kui aga mu käest küsitaks mu elutöö kohta, siis vastaksin kõhklemata, et see on Buddha ja tema õpetusega seotud legendide kujutamine.”
Kōkyō Hatanaka on 1969. aastast alates esinenud arvukatel näitustel kogu maailmas. Spetsiaalselt Adamson-Ericu muuseumi jaoks koostatud väljapanek pakub Eesti publikule võimalust lähemalt tutvuda ühe jaapani traditsioonilise kujutava kunsti valdkonna nihonga’ga. Termin nihonga võeti klassikalise jaapani stiilis maalikunsti kohta kasutusele 19. sajandil Meiji perioodil, et eristada selles laadis maalitud töid nn lääne-stiilis loodud maalidest. Nihonga’t iseloomustab tasapinnalisus, tundliku kontuurjoonega selge kujundi ja kõneka tühjuse kasutus, puhaste toonide väljendusrikkus ning looduslike värvipigmentide kasutamine.
Jaapanis budistlikus templis sündinud ja kasvanud Kōkyō Hatanakat on köitnud ka India. Ta on põhjalikult uurinud india kunstiajalugu, avaldanud artikleid india miniatuurmaalidest- ja skulptuuridest ning kirjutanud monograafia india tekstiilikunstist. Indias on ta veetnud pikemaid ja lühemaid perioode ning käinud seal palverännakutel. Need reisid on sügavalt mõjutanud ka ta nihonga-loomingut.
Näituse avamisel on kohal kunstnik Kōkyō Hatanaka, kes tutvustab ka reedel, 28. augustil ja laupäeval, 29. augustil algusega kell 13.00 oma loomingut ja nihonga-maali tehnikaid.
Näitusega kaasneb jaapani kultuuri eri valdkondi tutvustav ürituste programm ja ilmub kataloog (kujundaja Tiit Jürna). Lastele ja koolinoortele toimuvad kogu näituse vältel haridusprogrammid.
Adamson-Ericu muuseumi ja Jaapani Eesti Suursaatkonna koostöös on siin alates 2000. aastast neljal korral tutvustatud jaapani traditsioonilise kunsti erinevaid valdkondi.
Koordineerivad: Kersti Koll, Taimi Paves (Jaapani Suursaatkond)
Kogu projekt saab teoks Adamson-Ericu muuseumi ja Jaapani Eesti Suursaatkonna koostöös ning Eesti Kultuuriministeeriumi, Eesti Kultuurkapitali, Jaapani Fondi, firmade Japan Tobacco International ja Toyota Baltic AS ning hotell L’Ermitage toetusel.
Adamson-Ericu muuseumi suurtoetaja on Rimess OÜ.